Electronice
Scheme diverse
Alarma auto v2
Detector de miscare,
intrerupatoare cu mercur
Circuitul utilizeaza ca senzori de miscare patru
switch-uri cu
mercur in baloane de sticla cilindrice asezate pe directii
cardinale, in acelasi plan, pe circuitul imprimat.
Picatura de mercur este intrucatva echivalentul bulei de aer din nivela cu
ulei; planul intrerupatoarelor se instaleaza in masina
cat mai paralel
posibil cu plafonul sau cu podeaua masinii; orice schimbare a
centrului de greutate (inclinare a masinii prin miscarea ei
sau prin ridicarea in cric) duce, cu ajutorul gravitatiei, la
schimbarea starii unuia sau altuia dintre intrerupatoare.
Cei patru bistabili D impreuna cu portile XNOR asociate
lor formeaza un circuit de memorare a pozitiei picaturilor de Hg
la momentul activarii alarmei prin inchiderea intrerupatorului
Armare - la acel moment, starea intrarii D (Data) a fiecarui
bistabil, anterioara armarii, este transferata iesirii Q pe
durata frontului crescator aplicat ceasului (CLK); rezulta ca,
dupa armare, pe intrarile portii XNOR avem niveluri logice
identice, asadar 1 logic pe iesire.
La schimbarea pozitiei
senzorului se schimba starea intrarii D si a celei XNOR
conectata cu ea dar nu si starea iesirii Q => 0 logic la iesirea
XNOR si, mai departe, prin portile SI, avem masa (prin R10)
pe baza lui T1 si plus (prin R12) pe baza lui T2, adica releu
actionat si led de control aprins.
Contactul releului se poate
conecta in paralel cu intrerupatoarele K2...6 din
alarma auto clasica
sau poate actiona un alt circuit separat de alarmare.
R1...10 - 33K; R11,12 - 12K; R13 - 4K7; R14 - 1K; C1 - 10µ/16V;
C2 - 47µ/25V; T1 - BC177; T2 - BC171; diode
1N4001...7.
Releu 12Vdc - 1...2A/contact.
Schema din Le Haut Parleur,
publicata in Electronica Aplicata pe '99.