Electronice
Scheme diverse
Incarcator acumulatori NiCd
Portabil, alimentare din
bateria auto sau moto
Aplicatia e buna la incarcarea unui acumulator NiCd de
12V/2Ah din bateria auto (12Vdc) sau moto (6Vdc).
Incarcarea se face in modul cel mai
sanatos pt. acumulator,
lent si
căliu, pe durata a 14 ore la un curent de 220mA,
adica aprox. o zecime din capacitate (C/10).
Circuitul e un
convertor flyback
autoblocant ce lucreaza astfel:
R1, via T1, deschide putin pe Q => U indusa in T2 si cuplajul
(reactia pozitiva) intre T1 si T2 deschid de tot pe Q => U pe T2
va fi egala cu Ualim => pe T1 (intre R1 si R2) se induce o tensiune
negativa (in raport cu 0V) => se deschide D1 => Q sta deschis si
miezul se satureaza => Ic si Vce ale lui Q cresc => scade U pe T2
=> Q se blocheaza rapid din cauza reactiei pozitive a lui T2 si T1.
Curentul ce parcurge T2 forteaza Uc a lui Q sa creasca
pana la o valoare limitata de sarcina circuitului (T4) =>
in timpul acestei perioade flyback, U de pe T4 deschide
pe D3 ce incarca C4, energia stocata in miez cat Q a fost
saturat fiind transferata lui C4 si apoi acumulatorului de incarcat.
Uc a lui Q sta sus pana ce I prin T4 devine zero => cade si tensiunea pana ce reactia pozitiva
de pe T1 deschide din nou pe Q si ciclul se reia.
T3,D2 limiteaza tensiunea la mersul in gol la maxim 20V.
R4,C3 protejeaza Q de ciocuri; R3,C2 inchide bucla cand
D1 e blocata, mentinand oscilatia (pornirea); C2 face si o
protectie la scurt pe iesire, punand circuitul pe
functionare intermitenta si consum f. mic.
Circuitul oscileaza pe cca 30KHz si are un consum mediu
de aprox. 0,32A; varfurile de curent prin Q nu sar de 1A.
R1 - 1M; R2 - 120Ω; R3 - 10Ω; R4 - 39Ω;
C1,4 - 100µ/25V; C2 - 10n; C3 - 4n7; D1 - 1N4148;
D2,3 - BY206 (207,210); Q - 2N5496 (2N3055 de 50W) β>80, radiator Al 5x5cm;
T1 - 12sp CuEm Φ0,2; T2 - 40sp CuEm Φ0,3;
T3 - 13sp CuEm Φ0,2; T4 - 20sp CuEm Φ0,3.